Agoria vertegenwoordigt meer dan 2000 technologiebedrijven uit de maakindustrie, de digitale industrie en de telecomsector. Daarmee is het de grootste federatie binnen het Verbond van Belgische Ondernemingen. Als sectorfederatie ondersteunt Agoria bedrijven onder andere bij het digitaliseren van hun producten, diensten en processen. Daar zet het natuurlijk ook zelf op in, met het advies en de technische ondersteuning van XQTING.Audit als basis voor langetermijnplan Als organisatie die bedrijven helpt zich voor te bereiden op de toekomst, geeft Agoria graag zelf het goede voorbeeld. Begin dit jaar stuurde de federatie daarom een RFP uit. "Met een externe audit wilden we onze bestaande IT-architectuur in kaart brengen", zegt Danny Goderis, CDO bij Agoria. "Dat maakte deel uit van onze visie op lange termijn: een sterk digitaal ecosysteem uitbouwen, dat leden connecteert en helpt met een breed digitaal aanbod. Voor je die omslag maakt, moet de basis helemaal goed zitten."
Voeten op de grond "XQTING bleek voor ons de juiste partner om mee in zee te gaan. Ze hadden de technische expertise, waren kost-competitief en heel open in communicatie. Vooral dat laatste kon ik ten zeerste appreciëren: niet enkel PowerPoint-stuff, voetjes op de grond, ze weten waarover ze spreken. Zo hielpen ze ons een heldere analyse te maken waarmee we verder konden."
Werk op vier domeinen De audit leverde inzichten op waarmee Agoria snel aan de slag wilde. Ook daarvoor deed de federatie een beroep op XQTING. "Op dit moment werken we op vier inhoudelijke werven", legt Danny Goderis uit. "De cloudmigratie van onze infrastructuur, crisis- en projectmanagement met betrekking tot onze nieuwe website, een clean-datastrategie en een nieuwe Enterprise-architectuur. Wim, onze vaste contactpersoon bij XQTING, staat ons op elk van die domeinen bij met technisch advies."
XQTING als technische rechterhand "Op dit moment is XQTING onze digitale rechterhand. Eigenlijk is Wims rol drieledig: technische expertise en advies, de implementatie van projectmanagement-processen - zoals een ticketing systeem voor de website – en de omslag leiden van een closed approach naar een open architectuur met een middleware-oplossing waarmee we onze langetermijnvisie kunnen realiseren."